Van omgevallen boekenkast naar slimme digitale encyclopedie

De nieuwe website van AWVN is meer dan een strak uiterlijk en solide techniek. Het is het zichtbare resultaat van intensieve samenwerking. Alles gebaseerd op een stapsgewijze en systematische aanpak, gecombineerd met doordacht, ‘usertested’ design en slimme technologie.

De Algemene WerkgeversVereniging Nederland biedt advies, informatie en een netwerk aan duizenden Nederlandse werkgevers uit diverse branches. Als kickstart voor haar digitale transitie ambieerde AWVN een digitaal platform dat dient als heldere informatiebron voor leden en werkgevers, als professioneel podium voor haar adviseurs en als conversiegericht visitekaartje van de organisatie. Op basis van de 5D-aanpak transformeerden wij de klantwensen naar een overzichtelijke site, die past bij de informatiebehoefte van verschillende typen bezoekers.

De 5D-aanpak: via discover naar deliver

Om het proces optimaal te begeleiden, werken wij volgens onze eigen 5D-aanpak. Deze aanpak bestaat uit de vijf stappen Discover, Design, Define, Develop en Deliver. 

De eindgebruiker moet het startpunt zijn van elke site. Het ontdekken van de informatiebehoefte van de gebruikers van een site, kreeg daarom serieuze aandacht. Omdat er niet zoiets bestaat als 1 eindgebruiker, identificeerden we samen met AWVN, vier type gebruikers, variërend van de snelle, actiegerichte besluitnemer tot de nauwkeurige analist. Het inzichtelijk krijgen van de behoeften van die verschillende typen gebruikers, vergemakkelijkte de keuzeprocessen tijdens het design- en ontwikkelproces. Het eindresultaat is altijd een site die niet alleen voldoet aan alle klantwensen, maar ook aan de wensen van de klanten van AWVN.

Website van Awvn
Website van Awvn
Gif AWVN
Gif AWVN
Twee telefoons met de website van AWVN
Twee telefoons met de website van AWVN

Het gedrag van de gebruiker

Na het ontdekken van de behoeften van de eindgebruiker, ontwierpen we een prototype: een klikbaar model dat de basis vormde voor de ontwikkeling van de site, welke uit 500 blokken bestond. Door de site te presenteren als een bouwproject bestaande uit vele blokjes, was het voor AWVN veel eenvoudiger het overzicht en grip te houden om de ontwikkeling van de site. Het zorgde ervoor dat ingezoomd werd op een specifiek onderdeel en dat implicaties van keuzes over een klein deelgebied, expliciet werden. Zo werd bijsturen op detail mogelijk. Iets dat veel lastiger is als consequenties van keuzes pas zichtbaar worden in een opgeleverde site.

De combinatie tussen het identificeren van de informatiebehoefte van verschillende typen gebruikers, het uitwerken van hiermee samenhangende customer journeys, en het gestructureerd manager van het ontwikkelproces hebben geresulteerd in een nieuwe website die is veranderd van een overvolle omgevallen boekenkast met enorme hoeveelheden informatie, naar een slimme digitale encyclopedie die voor iedereen toegankelijk is.

“Voor elk type klant ontwikkelen we klantreizen zodat de site voor iedereen prettig te gebruiken is”
Robin Boonk, senior adviseur marketing, AWVN

Highlights

  • Van een omgevallen boekenkast naar een slimme digitale encyclopedie
  • Toegankelijk digitaal platform voor diverse type gebruikers
  • Intensief samenwerken via onze systematische 5D-aanpak

Vind je deze case interessant? Vraag een vrijblijvend gesprek aan om te kijken wat wij voor jou kunnen betekenen!

Relevante cases

Informatie toegankelijk maken voor verschillende gebruikers; van lezers, kijkers tot liefhebbers van cijfers? Check deze cases dan eens.